Mad 9 ½ måned

1. oktober 2006

Alder:
9 mdr.

Mad 9 ½ måned

Hej Helen

Jeg har en dejlig søn på 9½ måned som trives godt. Han er en (for det meste) glad og smilende dreng, som kravler derud og som har travlt med at rejse sig op ad alting. Han vejer ca. 8,2 kg og hører derfor ikke til i den tunge vægtklasse. Jeg ammer stadig formiddag, eftermiddag, inden sengetid og 1-2 gange om natten, hvilket blandt andet er det jeg har brug for lidt råd omkring.

Forhistorien med hans spisning er, at han blev fuldt ammet indtil han var ca. 7½ måned - inden da ville han ikke spise hverken grød eller mos. Da han var ca. 8 måneder blev amningen skåret kraftigt ned til som før beskrevet, og han spiser nu havregrød til morgenmad, rugbrødshapser suppleret med lidt grød til frokost, grød om eftermiddagen og hvad vi spiser til aftensmad.

Problemet er nu, at jeg ikke synes han spiser særlig meget. Til morgenmad bliver det i gennemsnit til ca. 15 skefulde havregrød, og til frokost en 5-10 bidder rugbrød og måske 5-10 skefulde grød. Jeg er dog meget i tvivl om, hvor meget der reelt ryger ned af rugbrødet, da han tager bidderne ud af munden, leger lidt med dem og derefter putter dem ind igen. Til aftensmad gentager det samme sig.

Han er meget interesseret i maden, bliver meget ivrig og vi kan næsten ikke få gjort det klart hurtigt nok. Men efter tre-fire bidder begynder han at skubbe maden ud med tungen og sidder så og leger med det. Han er endnu ikke så god til at tygge, hvilket betyder at hans aftensmad stadig bliver most meget groft. Her på det sidste har han overhovedet heller ikke villet spise kartofler, hvilket betyder at det er en kæmpe udfordring at finde på aftensmad vi alle kan spise - det er jo begrænset hvor meget ris og pasta man kan indtage ;-)..

Med hensyn til amning vil jeg meget gerne stoppe natamningen, hvilket vi også har forsøgt. Jeg har forsøgt at amme ham inden jeg gik i seng, men så er han vågnet ved 4 tiden, hvor han så har fået en tår, hvilket har medført at han næsten ikke spiser noget havregrød ved syv tiden. Hvis jeg ikke har ammet ham inden jeg gik i seng er han vågnet ved 2-3 ...

Annonce

... tiden og har spist, og er så vågnet igen ved 6 tiden.

Der er ingen fast rytme i hans måde at vågne på om natten, det eneste jeg er sikker på at han virkelig er sulten, da hans mave rumler og han virkelig spiser igennem. Vi har også forsøgt at det er far der tager over natten med vand eller mælk, men dette har bare resulteret i timelange skrigeture om natten. Men nu har jeg snart brug for at sove en hel nat - foruden amning om natten vågner han nemlig op til flere gange hvor han skal have sut, vendes osv. Den manglende søvn er ved at sætte sine spor på mig i form af meget kort lunte og en følelse af at gå rundt i en osteklokke hele tiden.

Jeg har tænkt på måske at stoppe amningen helt, da jeg tænker at det måske kan være forvirrende for den lille gut med både amning og rigtig mad, og at der egentlig heller ikke er så meget plads til rigtig mad, når han stadig ammes de der 3-4 gange i løbet af dagen. Men hvordan kan jeg gøre dette?, og hvad skal jeg i stedet tilbyde for amningen?

Hele madsituationen har gennem flere måneder nu været grund til mange frustrationer og bekymringer, hvilket tærer på hyggen i det lille hjem. Der er endvidere bekymring for hans vægt, da jeg jo kan se at han er en bette en i forhold til hans alder (de andre børn i mødregruppen er ca. 11 kg alle sammen). Jeg finder dog trøst i, at jeg kan se at han udviklingsmæssigt er helt med og han er en glad dreng, samt at hverken jeg eller hans far hører til verdens største mennesker, så vi kan jo nok heller forvente at vores søn vil være en ordentlig basse :-).

Ja, mange spørgsmål i en måske noget forvirrende mail, men det er svært at koge det hele ned.

Et sidste spørgsmål handler om bad. Er det okay at bade ham hver dag? Som regel putter vi ikke nogen form for sæbe eller olie i vandet. Det er dog efterhånden blevet nødvendigt at bade ham hver dag, da hans mad som ofte ender i håret, bag ørerne og i hele ansigtet.

Håber min mailen er nogenlunde overskuelig og at du har nogle gode råd - vi har efterhånden godt brug for dem.

Kærlig hilsen
Guldklumpens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder